Kolejne spotkanie w MEN poświęcone specyficznym problemom w uczeniu się.

 

17 lipca 2024r. odbyło się drugie spotkanie dotyczące standaryzacji diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
Uczestnicy spotkania:

  1. Ministerstwo Edukacji Narodowej : Minister Izabela Ziętka,  Elżbieta Neroj - Dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej
  2. Centralna Komisja Egzaminacyjna: dr Marcin Smolik – dyrektor
  3. ZZ „Rada Poradnictwa:
    • Agnieszka Szczygielska
    • Kinga Kipa
    • Mariola Szafrańska-Kowalska
  4. Polskie Towarzystwo Dysleksji: Ewa Jakacka, dr hab. Marta Łockiewicz, dr Anna Walerzak-Więckiewicz.

Ludzie na spotkaniu ministerstwie przy stole 

spotkanie w men ludzie przy stole

Dyrektor CKE M.Smolik  podzielił się  niepokojącymi obserwacjami dotyczącymi lawinowo rosnącej liczby opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się ( aktualnie dotyczy to ok 25% uczniów przystępujących do egzaminów ).
Przypominamy, że:

  • diagnoza dysleksji i dysortografii powinna nastąpić tylko w sytuacji deficytu fonologicznego lub/i wolnego tempa przetwarzania
  • zaburzenia funkcji wzrokowych nie powodują specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
  • diagnoza dysgrafii powinna opierać się na  analizie poziomu kaligraficznego pisma, w odniesieniu do wytworów ucznia oraz na badaniu sprawności grafomotorycznych (chwyt narzędzia, napięcie mięśni ręki, postawa siedząca, stabilizacja centralna)
  • należy oddzielać  trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksji i dysortografii) od dysgrafii, z uwagi na inne patomechanizmy


  W trakcie spotkania Związek zgłosił wniosek by w standardach diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się, w rekomendacjach narzędzi,  uwzględnić  Baterie (5/6, 7-9, 10-12, 13-15, 16+) wydawnictwa PTPiP .


  Nasze przedstawicielki po raz kolejny poruszyły kwestię niejasnych wytycznych Ministerstwa w sytuacji współwystępowania diagnozy dysleksji i autyzmu. W praktyce nie ma jednomyślności co do możliwości wydania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się przy orzeczeniu do kształcenia specjalnego z uwagi na stwierdzony autyzm. Obecni na spotkaniu zgodzili się z faktem, że oba te rozpoznania mogą współistnieć, natomiast nadal nie udało się ustalić sposobu rozwiązania problemu.


  Ustalono, że do 20 sierpnia należy przesłać  propozycje zmian do przygotowanych przez ministerstwo Standardów. Ponadto stwierdzono, że konieczne są zmiany programowe w kl. I – III, w obszarze profilaktyki specyficznych trudności w uczeniu się.